Elementem przekładni pasowej, na który zakładany jest pas napędowy to koło pasowe. Jest elementem wału. Do jego zadań należy napędzanie alternatora a przez to wspomaganie układu kierowniczego czy kompresora klimatyzacji. Składa się z dwóch części: wieńca i piasty, które połączone są ze sobą gumą.  

Charakterystyka kół pasowych

koło pasoweJej zadaniem jest z kolei tłumienie drgań. Koło może posiadać także dodatkowo ramiona, które łączą piastę z wieńcem. Jeśli koło pasowe jest poddawane większym drganiom ze strony wału korbowego to dodatkowo używa się tłumika drgań TVD. Spotkać można dwie odmiany kół pasowych. Jest to typ otwarty lub zamknięty. Otwarty możemy spotkać w silnikach benzynowych. Zamknięty w wysokoprężnych jednostkach. W obydwóch przypadkach możemy zauważyć nawiercone otwory na obwodzie. Służą one do ich wyważania. Koło pasowe jak każda mechaniczna część zużywa się. Dotyczy to zarówno tych tańszych jak i najdroższych modeli. Dlatego z upływem kilometrów możemy też zaobserwować pierwsze oznaki uszkodzenia koła pasowego. Należy do nich głośna praca paska, jego zsuwanie się czy zwiększenie poziomu drgań, widoczna rdza na zewnętrznej stronie. Koło pasowe to element, który zużywa się po przejechaniu około 60 tysięcy kilometrów. Po takim przebiegu należy sprawdzić jego stan. Do jego mocowania używane są jednorazowe śruby, które się odkształcają w trakcie użytkowania. Dlatego jeśli wymieniamy koło pasowe, nie można montować go używając starych śrub. Ważny jest też moment jego dokręcenia. Ma ono również wpływ na szybkość zużywania się koła pasowego. Na koniec jeszcze kilka słów o konstrukcji koła pasowego. W celu zmniejszenia naprężenia paska, koło pasowe może być w kształcie beczułkowym. Dotyczy to większych kół pasowych. Jeśli napęd składa się z większej ilości kół kształt beczułkowy pasuje do elementów będących na tym samym odcinku pasa. Wybrzuszenie powinno przebiegać po łuku. Z kolei zaokrąglenie koła pasowego nie powinno posiadać żadnych krawędzi.

Materiał, z którego produkowane jest koło musi być gładki, dlatego często używa się stali lub szarego żeliwa. Wykonuje się je poprzez tłoczenie na tokarkach CNC lub tokarkach konwencjonalnych. Jego proces produkcyjny powinien uwzględniać hartowanie i szlifowanie. Takie zabiegi wydłużą jego żywotność.